zondag 8 februari 2015

Waar is Koning Winter?



Pad? Welk Pad?

Ik sjok op mijn laarzen door de plas die het pad vervangt. Shadow probeert droge voeten te houden maar het is hier onbegonnen werk. Aan mijn linker voet bemerk ik de sensatie van ijskoud water dat zich een weg naar binnen baant en mijn wollen sok doorweekt. Yuk. De reparatie van de lekkende naad heeft gefaald. 

Het schijnt winter te zijn maar in plaats van sneeuw, ijs en vorst worden we getrakteerd op regen
 en modder. Veel modder. Blubber. Mijn broek is permanent bruin gecoat (van buiten dus) en  elke step sessie wordt afgesloten met de tuinslang. 

De heren weten al wat er volgt als ik de handdoek in de gang oppak. Lijdzaam ondergaan zij het “pootjes poetsen”.  Of in Spot's geval; lijdzaam ondergaat hij het nadat ik hem gevangen heb. 

De zegeningen van ons Hollandse klimaat, waterkou en kwakkelweer. Voor het tweede jaar achter elkaar. Ik vind het helemaal niks. Kou wil ik. Vorst. Rijp op de velden. Sneeuw op de bomen. Tintelwangen en versteende vingers. Snot dat bevriest in je neus. Stuiterende huskyheren die willen rennen voor een step over hard bevroren paden, niet dat gezwoeg door zuigend zand en geglij op gladde blubber. 

Gelukkig schijnt vandaag de zon. Die maakt dat de wereld weer wat groter en vrolijker. De vogels zingen al in de bomen, blijkbaar hebben zij de lente al voor geopend verklaard. 




Ik niet. Ik hoop nog steeds op een vorstperiode. Met een flink pak sneeuw aub. Niet dat geneuzel van 2 cm natte prut die dooit en weer bevriest zodat de wegen spekglad worden. Nee, gewoon een halve meter aub, met overdag temperaturen rond -5C en zon. Zodat ik het iets minder erg vind dat onze jaarlijkse dosis wintersport niet door gaat dit jaar. En de ski’s nog even tevoorschijn kunnen komen. En de heren nog eens kunnen snowdiven. 




Maar helaas. Koning Winter lijkt zijn gezicht niet te tonen. Althans zijn witte gezicht niet. Toch bang geworden in de Zwarte Piet discussie? Kiest hij daarom voor modderbruin en vele tinten grijs? Aha, nu snap ik het. Tinten grijs. Succes verzekerd....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten